Ako prestať fajčiť a užívať si život na maximum

Medzi najčastejšie závislostí ľudí patria cigarety, alkohol a drogy, ktoré našu kvalitu života výrazne v zlom svetle ovplyvňujú. V dnešnom príspevku si ale priblížime problém, s ktorým sa stretávame najčastejšie a tým je fajčenie a odvykanie si od neho. Pokiaľ ste fajčiar, určite ste neraz koketovali s myšlienkou, že už by ste s tým konečne prestali. ruka so zapalenou cigaretouNo stále sa udialo niečo, čo túto vašu snahu, väčšinou len v štádiu myšlienky, úplne prerušilo. Nevadí. Dnes vám totiž povieme, ako prestať fajčiť a zmienime sa aj o podporných metódach a prípravkoch. Hlavnú úlohu ale určite zohráva vaša myseľ a odhodlanie. Bez toho sa v odvykaní nijako neposuniete.

Hlavná motivácia ste vy a vaša rodina

Napriek mnohým výstrahám, upozorneniam, rakovinovým a úmrtným štatistikám sú niektorí fajčiari tak zarytí, že tieto informácie si nijako nepripúšťajú k srdcu. Niektorí si dokonca myslia, že sú nesmrteľní. Kolujúci nikotín a oxid uhoľnatý sa ale pomaličky usádza a ničí každý orgán v tele. Preto, ak neviete, prečo si odvyknúť od fajčenia, toto sú hlavné dôvody. Svojím stavom by ste totiž neubližovali len sebe, ale aj rodine a iným príbuzným. Čo je horšie, cigaretový dym poškodzuje aj ich, pokiaľ si cigarety zapálite v ich blízkosti. Určite sa ho vzdajte úplne v tehotenstve alebo ak fajčíte pri tehotných a dojčiacich osobách. Do tela dieťaťa sa totiž škodliviny dostávajú taktiež.

Ak sa rozhodnete prestať fajčiť, bude to mať pre vás len samé výhody. A to nielen zdravotné, ale aj finančné a určite sa tomu potešia aj všetci vo vašom okolí. Povedzme si najprv o finančnej stránke. Možno je to trochu pritiahnuté za vlasy, ale mesačne môžete ušetriť aj niekoľko stoviek eur. U väčšiny z nás sa síce ušetrené peniaze na účte dlho neohrejú, no podstata je, že ste ich neminuli na niečo, čo vám škodí.

Bez cigariet si môžete život viac užívať

Čo vám teda po zdravotnej stránke prinesie, keď prestanete fajčiť? Je toho skutočne neúrekom, takže sa pripravte. Po rokoch zapaľovanie si totiž ani netušíte, čo všetko už nie je v poriadku a máte pocit, že všetko je úplne okej. Najbežnejším obrázkom na balíčkoch cigariet sú pľúca. Práve tie trpia najviac, nakoľko sa zamorujú oxidom uhoľnatým. Odvykanie od fajčenia spustí čistenie pľúc, čo pocítite už po niekoľkých týždňoch. Dýchať sa vám bude oveľa ľahšie. Všeobecne sa uvádzajú 2 mesiace.

Prestať fajčiť, znamená dať šancu aj iným orgánom a obnove niektorých činností, aj keď pľúca bývajú najviac postihnuté a preto je ich čistenie nevyhnutné. Dochádza však aj k očiste pečene, srdca, krvného obehu, mozgu, čuchu a chute a zrazu budete mať aj viac energie a stúpne aj libido a aktivita sexuálnych hormónov.

Čuduj sa svete, prestať fajčiť vám pridá na kráse. Fajčenie totiž obsahuje látky, ktoré vysušujú pokožku, tým sa zrýchľuje tvorba vrások, pleť pôsobí bledo, unavene, ochabnuto, ako keby ste sa o ňu nikdy nestarali. Odvykanie bude znamenať, že bunky pleti sa budú opäť regenerovať, plniť výživnými látkami a žiadna cigaretová škodlivá látka im v tom nebude brániť. Nielenže získať viac energie, ale aj farbu v tvári a jej zjemnenie.

Aby sme uviedli presné číslo, k zlepšeniu jednotlivých činností orgánov dochádza už po niekoľkých týždňov. Úplná regenerácia sa vyčísľuje na 10 rokov.

Následky fajčenia resp. odvykania

To, aké zmeny vás čakajú, keď prestanete fajčiť, sme si povedali vyššie. Nezmienili sme sa ale o tom, aké to bude po fyzickej stránke a aj to je určite dôležité. Určite ste sa už s pojmom abstinenčných príznakov už stretli. Každý, kto chce prestať fajčiť, by mal byť na nich pripravený. Ide o vedľajšie účinky čistenia organizmu, ktorý sa pri vylučovaní škodlivých látok akoby zbláznil. Telo si totiž za roky húlenia vypestovalo závislosť na nikotíne a keď jeho hodnota klesne pod istú úroveň, vysiela akoby varovné signály.

Odvykanie od fajčenia vám môže priniesť také ťažkosti ako zvýšená agresivita a podráždenosť, nepokoj, slabá koncentrácia, depresia, nespavosť alebo časté budenie, zvýšená chuť do jedla, nerovnováha, zápcha a dokonca aj agresívna túžba po cigarete. Ak však hladina nikotínu v tele úplne zmizne, zmiznú aj abstinenčné príznaky a vy sa budete cítiť ako znovuzrodený.  Viac škodlivých dopadov cigariet na vaše telo a ich presný popis nájdete aj tu.

Podporné prípravky a spôsoby proti fajčeniu

Ak máte pocit, že vaša vôľa a sebazaprenie by vás v dosiahnutí cieľa mohli zradiť, ponúkame vám nejaké tipy na to, ako to dotiahnuť do úspešného konca. Proti fajčeniu si môžete zakúpiť rôzne lieky, sirupy, náplaste, magnetky, tabletky, výživové doplnky a niektorí uvádzajú ako pomôcku elektronickú cigaretu. Tu však bolo preukázané, že v odvykaní nepomáha, ba naopak. Telo len v závislosti podporuje.

Dáme vám ale aj iné rady na to, ako prestať fajčiť. Bude to znieť možno hlúpo, ale nájdite si inú závislosť. Napríklad cmúľanie mentolového cukríka, zjedenie ovocia atď. kopa spakovZakaždým, ak budete mať chuť si zapáliť, jednoducho siahnete po zdravšej závislosti. Určite sa ale zbavte všetky tajných zásob cigariet, pretože takto môžete ľahko pohorieť aj keby ste si zakúpili vyššie uvedené podporné produkty.

Celkovo sú dva spôsoby toho, ako sa odnaučiť fajčiť. Prvým je, že prestanete zo dňa na deň. Jednoducho si poviete, že končíte a cigaretu už nedáte do úst. Ide o radikálny spôsob, s rýchlejším nástupom abstinenčných príznakov, no úspešnosť odhodlaných je veľmi vysoká. Druhým spôsobom, ako prestať fajčiť, je postupné znižovanie vyfajčených cigariet. Proces odvykania je pomalší a nie vždy dôjde k úspešnému koncu, nakoľko sa väčšina fajčiarov pozabudne a k zníženej dávke si opäť niečo pridajú.  Z týchto dvoch možností je teda určite lepšia a efektívnejšia tá radikálnejšia. No abstinenčné príznaky pomocou pomôcok a odhodlania zvládnete ľavou zadnou.

Pokiaľ ešte fajčíte a ste len v štádiu pripravovania sa na definitívny koniec od tejto činnosti, ešte raz vám dáme odporúčania. V tehotenstve nefajčíte, rovnako ani pri tehotných a dojčiacich ženách a ani pri deťoch. Rovnako sa vyhýbajte tomu, aby ste dymom niekoho obmedzovali, nakoľko môžete ohroziť životy a zdravie tých okolo vás. Malým nevetraným priestorom sa vyhýbajte, keď tak si zapáľte na balkóne, čo však môže tiež škodiť susedom. Z toho teda vyplýva, že najlepšie je prestať fajčiť úplne.

Leave a Reply

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>